Leven met de leerstoornis dyscalculie
Dyscalculie is een erkend deel van de prestaties stoornis volgens de ICD-10. Niettemin, de kosten voor dyscalculie moet de therapie zelf gedragen werdenBin ik dom, mam? Nee, je moet gewoon dyscalculie. Het heeft lang geduurd, totdat moeder en dochter de voorwaarden. Leven met een verstandelijke handicap – Tina-auteur Kristina Kroemer (50) gemeld.
We hadden net een soortgelijke ervaring: Mijn 14-jarige dochter Anna vroeg mij: mama, hoe lang heb ik nodig om te gaan met vijf Euro zakgeld per week, 60 Euro te krijgen, maar het samen? Ze keek me vragend aan: 30 …? En verwacht: Zo, vier maal tien is 40, 20, um wordt nog steeds vermist … en Dan glimlachte ze, trouw: ik Kan niet tellen. Anna kan niet echt rekenen. Mijn dochter heeft dyscalculie, engels, wiskunde zwakte.
Wat is dyscalculie?
De wetenschappelijke term voor een computer fout. De Getroffen hebben geen begrip van Getallen en hoeveelheden, wiskunde is als een vreemde taal. Het Probleem geldt voor alle leeftijdsgroepen en heeft niets te maken met gebrek aan intelligentie. Volgens een studie van het duitse rode kruis ziekenhuis in Westend in Berlijn, zes procent van de duitse bevolking last van dyscalculie. Ondanks intensief onderzoek in de afgelopen 20 jaar, de oorzaken zijn grotendeels onbekend. Volgens een recente AMERIKAANSE studie dyscalculie is overgenomen
Maar ik weet het niet. Over een grote periode van tijd, we hebben altijd afgevraagd, waarom ze dergelijke problemen met wiskunde. Al op de lagere school, merkte dat Anna eén en kon rekenen alleen slecht samen. Een dyscalculie Test was, maar het resultaat was negatief. Oefenen, oefenen, oefenen! beval de docent wiskunde. Dat is wat wij gedaan hebben: optellen, Aftrekken, Vermenigvuldigen … Onze dagen werden bepaald uit dit Drama, omdat ik niet kon begrijpen, dat zij niet konden begrijpen. De praktijk betekende ook winkelen: Voor vijf euro, moet je de melk en Boter. Uw reactie: Dat is niet genoeg, je beter geef me 50 cent! En als ik keek naar je helemaal verward, voegde ze eraan toe: 50 is meer dan vijf!
Leren therapie als een manier om te overwinnen de rekenkundige zwakte?
Stress, ruzie, slecht humeur, druk, het was de hele tijd in de lagere school. Dat was in het duits is één van de Beste, hun ongelooflijke snelheid in het begrip van teksten te lezen voor het plezier – al gespeeld in hun zelfbegrip van de geen rol. Anna dacht: ik kan het doen, ik ben dom. In de Fitnesszaal je kwam met dan. Wiskunde: Zes. Ook voor de docenten, voor de klasgenoten, Anna was dom. Dat heeft niets te doen hier, zei de leraar. Een andere Test in de Hamburgse Instituut voor Wiskundige Leren toonde helder glas: Anna heeft dyscalculie. We beheren, aldus de expert.
Wat is dat verondersteld dyscalculie? – De leraar wiskunde gereageerd wezenloos
Een uur ging mijn dochter elke week. Twee en een half jaar, voor een bedrag van EUR 250 per maand. Maar in de wiskunde, bleven ze arm: mama, ik kan het niet helpen. Mijn hoofd is leeg, als ik zie dat de taken, zei ze, helemaal wanhopig als ze teruggebracht van Zes naar huis. Ik troostte hen: In de talen die je bent super! In de tussentijd was ze elf. Ze keek naar engelse films in de Originele, las per week, schreef drie tot vier boeken en korte verhalen. Toen ik vertelde de leraar wiskunde, die mijn dochter heeft dyscalculie, vroeg hij, volledig uncomprehending: Wat is die hoort te zijn? Hij had gehoord dat het woord nooit.
De moeder is wanhopig. Bijles, wiskunde therapie: er is Niets geholpen
Dyscalculie therapie: De fundamentele wiskundige vaardigheden, in weerwil van het rekenen te gaan met het leven, geleerd kan worden
In de zevende klas, Anna verplaatst van de wijk en de school. Hier kunt u het woord kennen, maar dat wil je niet helpen. Omdat dyscalculie is een erkend deel van de prestaties stoornis volgens de ICD-10, de globale indeling van de aandoeningen van alle soorten, maar dit is niet waargenomen in de school. Ik heb nu te overtuigen van docenten om rekening mee te houden. In 2014 zal u hopelijk uw conclusie. Je krijgt waarschijnlijk een jaar of Vijf, Zes in wiskunde, kunt u dit compenseren, maar met de andere vakken. U kan ook de Middellange looptijd. Dat zou weinig voor hun intelligentie, maar veel in het gezicht van de computing zwakte. Het afstuderen, hebben we ons – ze geloven niet langer in. Vijf euro meer dan 50 cent, die je vandaag de dag kennen uit ervaring.
De expert zegt: Normaal begeleiding is niet het helpen van het kind
In het Interview: Annette Höinghaus, gedelegeerd Bestuurder van de Federale Vereniging van dyslexie en dyscalculie, Bonn, Duitsland.
Wat kunnen ouders doen voor hun kinderen?
Annette Höinghaus: De meest Belangrijke ding: niet vechten, geen schuld is. Als het kind is het opvallend slecht in wiskunde, dienen de ouders een diagnose in de kinder en jeugd psychiater, of in sociaal pedagogische centra.
U moet organiseren begeleiding?
De gebruikelijke wiskunde-bijles van een student of een docent wiskunde helpt niet. Omdat de gedachten van een Dyskalkulikers niet een normale wiskunde begaafde mensen te begrijpen. Want alleen goed opgeleide dyscalculie helpen therapeuten.
Waar vind ik deze therapeuten?
Onze Vereniging heeft een lijst samengesteld. Onder www.bvl-legasthenie.de dyscalculie zijn therapeuten uit alle hoeken van Duitsland.
Moet ik het dragen van de kosten zelf?
Helaas, Ja. Alleen in zeldzame gevallen, de jeugd ocmw de kosten dekt.
Dyscalculie is het te behandelen?
Een Dyskalkuliker zal nooit een studie wiskunde. Maar de fundamentele wiskundige vaardigheden om om te gaan met het leven, geleerd kan worden.